Ikdiena

Pētījums: dāvanu šogad būs vairāk, bet lētākas

Gandrīz katrs Latvijas iedzīvotājs šogad iegādāsies Ziemassvētku dāvanas. Swedbank veiktā aptauja liecina, ka cilvēki pamatā izvēlēsies nelielas, bet personiskas dāvanas.

Pieaug dāvinātāju skaits
Kaut simboliskas, bet dāvanas Ziemassvētkiem šogad plāno iegādāties teju visi Latvijas iedzīvotāji (96%), liecina Swedbank Finanšu institūta veiktā aptauja. Šogad būtiski palielinājies dāvinātāju īpatsvars, kuri par tēriņiem pirms svētkiem īpaši nedomā, – no 19% pērn līdz 27% šogad pieaudzis to iedzīvotāju skaits, kas noteiktas summas savā budžetā neizdala. Tāpat divkārt retāk iedzīvotāji dāvanām plāno tērēt summas virs 200 eiro. Kopumā šogad vairāk svinētāju nolēmuši lūkot pēc nelielas vērtības simboliskām lietām.

Saskaņā ar aptaujas rezultātiem nedaudz vairāk nekā trešdaļa (36%) iedzīvotāju Ziemassvētku dāvanām iecerējuši tērēt līdz 60 eiro, kam seko dāvanu budžets robežās no 61 līdz 100 eiro (20%). Savukārt 10% plāno dāvanu iegādei atvēlēt 100 līdz 200 eiro. Šogad iedzīvotāju skaits, kas negrasās sarūpēt dāvanas, sarucis līdz 4% (pērn šādu atbildi bija snieguši 6% respondentu).

Decembra alga – dāvanu iegādei

Līdzīgi kā pagājušajā gadā, arī šogad Ziemassvētku dāvanu iegādes procesā iedzīvotāji paļaujas galvenokārt uz saviem decembra ienākumiem. Tikai 17% cilvēku gaidāmo svētku izdevumu finansēšanai gatavi veidot uzkrājumus. Naudas krāšanas vietā vairums (33%) izvēlas dāvanas iegādāties pakāpeniski – vēl pirms iepirkšanās burzmas. Zīmīgi, ka tieši jaunieši vecumā līdz 25 gadiem ir tie, kas sākuši krāt naudu 1–3 mēnešus pirms svētkiem, lai gan sabiedrībā kopumā vidēji šādi rīkojas vien 11% iedzīvotāju.

Kopumā mainās arī dāvanu iegādes paradumi – kopš aizvadītā gada arvien vairāk svētku svinētāju dod priekšroku simboliskām dāvanām par nelielām summām. Saskaņā ar aptaujas datiem spontānas dāvanas visbiežāk izvēlas vīrieši. Trešdaļa aptaujāto kungu atzīst, ka par dāvanām iepriekš nedomā un idejas rod vien iepirkšanās brīdī. Savukārt preces un pakalpojumus ar atlaidi galvenokārt nolūko sievietes (33%).

“Pozitīvi vērtējams fakts, ka aizvien lielāka sabiedrības daļa Ziemassvētku apdāvināšanās laiku uztver daudz simboliskāk un atsakās no pārspīlējumiem, kas gada nogalē var radīt grūtības tikt galā ar visiem tēriņiem. Kā redzams, tikai retais svētku izdevumus plāno jau savlaicīgi un pamatā paļaujas uz tābrīža ienākumiem. Šāda scenārija gadījumā jo īpaši rūpīgi nepieciešams izskaitļot, kādu ienākumu daļu patiesi ir iespējams veltīt dāvanām, svētku mielastam un citiem gada nogales tēriņiem,” norāda Evija Kropa, Swedbank Finanšu institūta eksperte.

Lielveikali un tirdziņi – populārākās vietas dāvanu iegādei

Kā atklāj aptaujas dati, gada izskaņā populārākā iepirkumu vieta nemainīgi ir lielveikali, kuros dāvanas iegādā vairāk nekā puse aptaujāto (66%). Taču aizvien biežāk iedzīvotāji dāvanu sarūpēšanu ieplāno dažādos tirdziņos. Pērn gadatirgus ar mērķi iegādāt svētku dāvanas apmeklēja 33% aptaujāto, savukārt šogad šāds nodoms ir jau 40% svinētāju. Savukārt interneta veikalos dāvanas iegādāties plāno trešdaļa (35%) aptaujāto, turklāt visbiežāk tas raksturīgi rīdziniekiem (39%). “Sekojot līdzi aktuālajām tendencēm un iedzīvotāju paradumu maiņai, pēdējos gados augošu popularitāti iemanto arī digitālie gadatirgi, kas norisinās interneta vidē. Šādu iepirkšanās pieredzi lielākoties novērtē tie Latvijas iedzīvotāji, kuri sev tuvos vēlas iepriecināt ar dažādu amatu meistaru darinājumiem un cenšas izvairīties no pirmssvētku kņadas,” stāsta Evija Kropa.
Kā atklāj aptaujas dati, šogad TOP3 Latvijā biežāk pirkto dāvanu pirmās vietas godā ir pārtika. Saldumus un citas pārtikas preces saviem tuviniekiem iecerējuši pasniegt vairāk nekā trešā daļa (37%) Latvijas iedzīvotāju. Otra populārākā dāvana ir kosmētikas preces (30%), savukārt trešajā vietā ierindojas dāvanu kartes (28%).

Daļai iedzīvotāju gan šogad Ziemassvētku vecītis solās sagādāt vilšanos, jo, kā izrādās, – tas, ko daļa aptaujāto iedzīvotāju iecerējuši dāvināt, atšķiras no tā, ko paši cer saņemt svētku vakarā. Lai gan 22% vislabprātāk dāvanā saņemtu ceļojumu, tikai 2% apsver šādas dāvanas pasniegšanu. Teju trešdaļa (29%) priecātos saņemt biļetes kāda pasākuma apmeklējumam, savukārt lielākā daļa jeb 39% svētku dāvanu izvēlētos paši, iztērējot Ziemassvētku vecīša dāvāto dāvanu karti.

ieva-florence_liene-petersone.jpg
Ieva Florence dāvanas gatavo pati

Jo tuvāk nāk svētki, jo aktuālāks kļūst jautājums par dāvanu iegādi saviem mīļajiem. Swedbank Finanšu institūta veiktā aptauja rāda, ka tirdziņos nopērkamo (46%) un pašdarināto dāvanu (25%) burvību īpaši novērtē sievietes. To apstiprina Dailes teātra aktrise Ieva Florence, norādot, ka ne vienmēr dāvanas ir jāpērk, jo vislielākais prieks ir par tuvību, mīlestību, siltumu un uzmanību, un, lai to sniegtu, ir jāiegulda vairāk, nekā nopērkot dāvanu.

“Man patīk dāvināt jeb radīt dāvanu pašai, jo uzskatu, ka dāvanā svarīgākā ir sajūta, ko sniedzam otram cilvēkam. Tāpēc ne vienmēr izvēlos materiālas dāvanas, citreiz tas ir kopā pavadīts laiks – vakariņas, uzmanība vai kas cits. Tā vienu gadu ar draugu kopā sagatavojām Ziemassvētku erudīcijas spēli ģimenei, kas sniedza prieku, smieklus un svētku noskaņu. Citreiz iedvesmai palīdz tirdziņi, kur var atrast skaistas mākslinieku darinātas lietas, kas man palīdz sagatavot dāvanu arī tad, ja tās ir, piemēram, manis gatavotas vakariņas,” idejās dalās jaunā aktrise.

edzus-treimanis.jpg

Edžus Treimanis dāvanu kartes izvēlas kā pēdējo opciju
BMX riteņbraucējs Edžus Treimanis stāsta, ka parasti par dāvanām sāk domāt jau mēnesi pirms svētkiem. “Nav nemaz tik viegli izdomāt, ko nu kuram varētu uzdāvināt, tādēļ cenšos par to sākt domāt jau laicīgi. Lai arī konkrētas idejas parasti rodas jau krietni pirms svētkiem, dāvanu iegādāšanās un saiņošana gan man parasti notiek pēdējās dienās – īsi pirms svētkiem. Visbiežāk dāvanas iegādājos veikalos vai interneta veikalos,” stāsta Edžus Treimanis.

Edžus Treimanis norāda, ka, viņaprāt, vissvarīgāk ir iepriecināt saņēmēju ar dāvanu, kas ir personiska un praktiski noderīga. “Sākumā noteikti mēģinu izdomāt ko oriģinālu, individuāli piemērotu katram ģimenes loceklim. Ko tādu, ko cilvēks varbūt pats nekad neiedomātos sev nopirkt. Taču, protams, ne vienmēr izdodas rast oriģinālas idejas. Plānā B bieži iekļauju biļetes uz pasākumiem, piemēram, sporta spēlēm vai teātri. Ir pat gadījies uzdāvināt biļetes uz cirku. Dāvanu kartes gan cenšos atstāt kā beidzamo opciju, ja nu nekādi neizdodas izdomāt kaut ko personiskāku,” norāda sportists.
Edžus stāsta, ka nekādas lielas un vērtīgas dāvanas viņš negaida. “Esmu sapratis, ka visvairāk novērtēju dāvanas, kuras pēc tam pats regulāri arī lietoju. Piemēram, vecmāmiņas adītās zeķes un vannas istabas piederumu komplektu, ko savā priekšā redzu gandrīz ik dienu. Tas liek man regulāri iedomāties par šīs dāvanas autoru, atkal un atkal izraisot siltas un patīkamas sajūtas – līdzīgas kā dāvanas saņemšanas brīdī,” uzsver olimpietis.

linamuze_juris-berzins-soms.jpg
Līna Mūze dāvanas iegādājas ārzemēs

Šķēpmetējai Līnai Mūzei gada nogale ir visai darbīga. Treniņnometnēs un sacensībās Līna lielākoties atrodas ārzemēs, tādēļ arī dāvanas visbiežāk tiek sagādātas ārpus Latvijas. “Par Ziemassvētku dāvanām domāju jau kādu laiku iepriekš, jo man ir liela ģimene un atlikt iepirkšanos uz pēdējo brīdi neatļaujos, citādi visi paliktu bez dāvanām,” smejas Līna, piebilstot, ka galvenokārt dāvanas iegādājas veikalos, jo parasti ģimenes vēlmju saraksts ir sagatavots jau iepriekš un vēlamās lietas ir noskatītas veikalu skatlogos.

Runājot par dāvanām, ko Līna pati vēlas saņemt, sportiste uzsver, ka svarīgi, lai dāvana būtu pārdomāta, personīgi izvēlēta un, kas ir svarīgākais, – veltīts laiks gan tās iegādei, gan saiņošanai. “Laiks ir cilvēkam visdārgākais, tāpēc tā ieguldījums no dāvanas saņēmēja puses tiks novērtēts visvairāk,” pārliecināta Līna.