Ikdiena

Kāds mocis piestāv meitenēm?

Stilam ir nozīme! Taču, ja nodoms ir iegādāties motociklu, tad jāņem vērā arī braucamrīka un paša braucēja svars, augums un, protams, budžets, ko vari tam atvēlēt.

Praktiskus padomus piemērota motocikla izvēlē sniedz motobraukšanas instruktore Lelde Peleģe-Vēvere.

Pirmais un svarīgākais jautājums, kas jānoskaidro, pirms sāc lūkoties pēc motocikla, – vai tas tiešām ir tev piemērotākais braucamrīks?

Stilīgi un viegli tas izskatās tikai bildēs un filmās, dzīvē braukšana ar motociklu stipri atšķiras no braukšanas ar velosipēdu vai automašīnu. Un arī tad, ja kabatā jau ir B kategorijas vadītāja apliecība, tas vēl nenozīmē, ka tikpat viegli būs tikt arī pie A kategorijas apliecības, kas nepieciešama, lai brauktu ar motociklu.

Nākamais solis ir saprast motocikla izmantošanas mērķi – vai tas būs ikdienas braukšanai uz darbu vai sportam, vai brīvdienu izbraucieniem. Un atbilstoši tam arī lūkoties pēc piemērota modeļa, jo skaidrs, ka ne tuvu visām meitenēm augums ir divi metri un muskuļi kā Švarcenegeram, kas atsevišķiem motociklu modeļiem ir gluži vai nepieciešamība.

Jo vieglāks motocikls, jo vieglāk stumt

“Ar automašīnas vadīšanu galā var tikt jebkurš, kas var saturēt stūri un aizsniegties līdz pedāļiem, un virsbūves gabarītiem ir tikai pakārtota nozīme, kad jāiebrauc stāvvietā. Savukārt, izvēloties motociklu, ir jāņem vērā, ka tam ir tikai divi riteņi, un tā spēju noturēties uz tiem būtiski ietekmē vadītāja spēks un koordinācija.

Arī apstājoties motocikls pats par sevi uz riteņiem nestāv, tas nozīmē, ka pie katras apstāšanās tas būs jānotur. Tāpēc ļoti liela nozīme ir motocikla gabarītiem un svaram.

Mazāka svara motociklu būs arī vieglāk vadīt. Īpaši tas jūtams, uzsākot kustību, manevrējot stāvlaukumos, braucot starp mašīnām intensīvas satiksmes apstākļos, apturot motociklu un stāvot pie sarkanā luksofora signāla.

“Jo mazāks būs motocikla svars, jo vieglāk būs to “ieguldīt” līkumos un nepieciešamības gadījumā labot sākotnējo trajektoriju. Šādu motociklu ir vieglāk iestumt un izstumt no garāžas, jo motocikliem lielākoties nav atpakaļgaitas. Smagāku motociklu vienīgā priekšrocība ir stabilāka gaita, braucot pa nelīdzeniem ceļiem un brāzmainā sānvējā.

Cenu atšķirības nav lielas

Automobiļa izvēlē nereti izšķirošais kritērijs ir cena un automobiļa izskats, jo braukšanas iespējas ir visnotaļ līdzīgas, atšķiras tikai komforta līmenis, savukārt motociklu pasaulē galvenais kritērijs ir tehniskie rādītāji (veiktspēja). Kā piemēru var minēt tipiska pilsētas un sportiska lielceļa automobiļa cenu starpību. Jauns Ford Focus maksā 13 000 eiro, bet lietots Ferari Enz – 750 000 eiro. No šī piemēra redzams, ka parasta un sporta auto cena var atšķirties pat 60 reižu. Motociklu pasaulē šī cenu starpība ir daudzkārt mazāka vai pat nebūtiska. Jaunu motociklu vidēji var iegādāties par 7000–10 000 eiro. Piemēram, jauns Suzuki GSXR1000 maksā 10 500 eiro (180 Zs), savukārt Suzuki GSF 1250 – 7500 eiro (98 Zs). Turklāt arī motocikla iegādei tiek piedāvāts gan bankas kredīts, gan līzings.

Baiki nebūs laba izvēle iesācējiem

Meitenēm patīk baiki, jo tie nav pārāk smagi un augsti, toties ir gana krāsaini. Sporta baiku galvenās atšķirības no ielas motocikliem ir forsētais dzinējs un stingra amortizācija, kas vairāk paredzēta braukšanai pa gludiem ceļiem. Uz šiem motocikliem ir sportiska sēdēšana, kas paredzēta vadāmības un ātruma iegūšanai, bet nav komfortabla ilgstošai braukšanai. Liels pagrieziena rādiuss, šaura stūre, liela slodze rokām. Tie ir viegli, kas kopā ar “nervozo” motora darbību rada labvēlīgus apstākļus negadījumam, ja vadītājs nav profesionālis. Šie motocikli nepiedod neprecizitātes no vadītāju puses, tāpēc tie noteikti nebūs piemēroti iesācējiem un nemaz nebūs piemēroti Latvijas pilsētām. Noderīgāks būtu smārtiņš ar baika motoru – maziņš, viegls, ātrs.

Ielinieki piedod vadītājam daudz kļūdu

Tā sauktie ielinieki ir klasisko motociklu pēcteči. Tie ir ar maziem vai pavisam nekādiem aerodinamikas elementiem. Tiem ir sabalansēta veiktspēja un piekare, lai varētu pārvietoties gan pilsētā, gan ārpus tās. Šis motociklu tips ir viens no populārākajiem, jo neprasa no vadītāja īpašu sagatavotību un ir gana komfortabli un dinamiski. Piedod vadītājam daudz kļūdu un ir pietiekami ērti, lai pārvietotos divatā.

 Čoperi meitenēm būs par smagu

 “Ja ir gara bārda un alus vēders, tad vari droši ņemt šo moci, bet, ja tev vēl tādu nav un tu izvēlies šo motociklu, tad tev būs!” smaidot saka Lelde Peleģe-Vēvere. “Ja vien neizvēlas 125cc čoperīti, ko par motociklu pat grūti nosaukt, tad čoperi lielākoties ir smagi, lieli un skaļi. Lai arī lielais motors novietots zemu, novirzot smaguma centru tuvāk zemei, meitenēm šie motocikli nebūs īsti piemēroti, jo masivitātes dēļ tos ir grūti pastumt un tie ne visai sader kopā ar sievišķīgo tēlu, kaut gan mēdz būt arī izņēmumi – īstas rokeres. Spēcīgākas sievietes diezgan labi tiek galā, izvēloties vidējas kubatūras čoperīšus. Taču jārēķinās, ka, apgāžot prāvāku čoperi, meitenei vienai bez palīgiem nebūs pa spēkam to pacelt. Arī braukšana pa līkumainiem ceļiem ar šī tipa motociklu meitenēm varētu nebūt tā veiklākā un nogriešanās pa labi vai kreisi varētu izplūst divu joslu robežās.

Lielākie trūkumi, ko pati esmu izjutusi ar šī tipa motocikliem, ir sliktā amortizācija, tāpēc tie noteikti nav piemēroti ikdienas braukšanai, it sevišķi pilsētā. Bet skaistam brīvdienu izbraucienam, lai sajustu vēju matos un vakarā baudītu saulrietu, tas būtu īsts romantiskais braucamais.

Enduro derēs gan pilsētai, gan lauku ceļiem

Šā tipa motocikli ir piemēroti dažādiem ceļiem. Ja dzīvo laukos – nekādu problēmu, ja dzīvo pilsētā – nekādu problēmu, ja dzīvo pilsētā un brauc pa lielceļu uz laukiem – nekādu problēmu. Enduro nav no tiem dārgākajiem, un arī degvielas patēriņš ir vidējs. Motocikli ir ļoti viegli vadāmi, ļoti ērti sēdēt, nenogurst ne rokas, ne kājas, mugura ir taisna – līdz ar to nav slodzes. Motocikla tips, kas piedos kļūdas, ar kuru var izbraukt bedres bez raizēm. Ļoti ērti braukt divatā, kā arī var salikt daudz mantu trīs lielos koferos un vēl telti piestiprināt atsevišķi. “Mīnuss tāds, ka šā tipa motocikli ir augsti, lai arī amortizators ir regulējams, ne vienmēr tas būs pietiekami, lai varētu aizsniegt zemi ar pilnu pēdu. Ja kādā krustojumā nākas stāvēt slīpumā un uz tā ir izkaisīti akmeņi – var sanākt izveikt baleta trikus,” pieredzē dalās motobraukšanas instruktore, vienlaikus minot arī vēl vienu būtisku šā tipa motocikla ieguvumu – lai arī motors ir augstu, motocikls pats ir pietiekami viegls, lai to varētu noturēt. Turklāt patlaban arvien vairāk tiek ražoti šā tipa motocikli, kas derētu arī meitenēm.

Nav jāieciklējas uz vienu modeli

“Motocikla izvēle nav tas vieglākais uzdevums, tāpēc vispareizāk būtu rūpīgi izpētīt piedāvājumu, aptaujāt savus draugus, paziņas, kam jau ir bagātīgāka pieredze, un sarakstīt uz papīra lapas visus motociklam nepieciešamos kritērijus. Pēc tam var meklēt sev tīkamo motociklu motoveikalu mājaslapās, piemēram, emoto.lv.

Pārbaudītas vērtības ir Kawasaki, Suzuki, Yamaha, Harly un KTM ražotāji. Taču jārēķinās, ka katram ražotājam ir vairāki motociklu veidi: ielas, sportbaiks, tūrisma enduro, bezceļa enduro, pilsētas enduro, čoperi lielie, mazie, supermoto, goldvingi un vēl, un vēl. Un katram šim veidam ir vairāki desmiti apakšmodeļu, un pēc tehniskajiem parametriem tie būtiski atšķiras, arī cena var krietni mainīties. Tomēr uzskatu, ka pirmo motociklu nevajadzētu pirkt jaunu veikalā, jo, kamēr pieredzes nav, var gadīties visādas ķibeles. SS.lv ir sadaļa Mototransports, kur paskatīties lietotus mocīšus un to cenas. Un nevajag arī ieciklēties uz vienu motociklu uz visu mūžu. Motociklus var un vajag mainīt, izmēģinot ko jaunu – tā paplašināsies redzējums, pieredze un uzlabosies motobraukšanas prasmes,” saka Lelde Peleģe-Vēvere.

Kur ņemt naudu, lai nopirktu moci?

Lai cik demokrātiskas būtu motociklu cenas, tas tomēr nav ikdienišķs pirkums, ko var atļauties no dažu mēnešu vai pat gada iekrājumiem. Visticamāk, būs nepieciešams aizņēmums, lai segtu lielāko daļu summas. Lai iegādātos sev tīkamo spēkratu, banka piedāvā gan līzingu, gan auto kredītu.

Ja padomā būs jauns vai mazlietots mocis, tad piemērotāks varētu būt līzings, bet, ja braucamais ir ar pieredzi, tad piemērotāks varētu būt auto kredīts.

Būtisks apstāklis piemērotākā finansējuma izvēlei motociklu gadījumā ir jautājums par apdrošināšanu. Šādā gadījumā piemērotāks risinājums būs auto kredīts, kur KASKO apdrošināšana nav obligāta, bet gan ieteicama.

Te uzskatāms aprēķins, kāds būs ikmēneša maksājuma līzingā un autokredītā: