Uzkrājumi

Kam uzticēt naudu glabāšanā?  

Mūsdienās arvien straujāk aug finanšu uzņēmumi, kas piedāvā operēt un uzglabāt naudas līdzekļus. Kā neapjukt plašajā piedāvājumu klāstā un kam visdrošāk uzticēt naudas līdzekļu glabāšanu?

Pirms 50 gadiem viss bija vienkārši un saprotami – ikmēneša ienākumi tika saņemti pie kases lodziņa, pēc tam naudas ceļš veda uz vienīgo pieejamo naudas uzglabāšanas iestādi – Krājkasi vai arī tika paslēpta kādā slepenā plauktiņā mājās. Turpretī mūsdienās līdzās jau esošajām bankām gluži kā sēnes aug nebanku finanšu uzņēmumi: Revolut, PayPal, Priority card un citi, kas piedāvā uzglabāt un operēt ar mūsu naudu. Turklāt katrs no pakalpojumu sniedzējiem sola savas priekšrocības – zemākus procentus par naudas pārskaitījumiem vai naudas izņemšanai no bankomātiem u. c. Ko no tā visa izvēlēties būtu visdrošāk, ja runa ir par naudas noguldījumiem?

Argumenti par labu bankai

Vispirms jāsāk ar to, ka visdrošāk, protams, naudu glabāt nevis mājās – zeķē, bet gan bankā, jo, lai kādas arī būtu finanšu svārstības, te nauda vienmēr būs pasargāta no zādzībām un nelaimes gadījumiem, turklāt arī apdrošināta gadījumā, ja krāpnieki ir izvilinājuši karšu datus.

Tajā pašā laikā nauda ir vienmēr pieejama, arī tad, ja atrodies pavisam tālu no mājām, turklāt, izmantojot internetbanku, var viegli un ērti operēt ar finanšu līdzekļiem no jebkuras vietas pasaulē, kur pieejams internets.

Bet pats svarīgākais arguments, ja tava nauda tiek glabāta bankā, tai ir uzraugs – Finanšu un kapitāla tirgus komisija, un pat tad, ja banka nonāk maksātnespējas situācijā, atbilstoši kopējai Eiropas Savienības praksei valsts Noguldījumu garantiju fonds atmaksā noguldījumus līdz 100 000 eiro.

Vēl viens dažkārt dzīvē noderīgs aspekts – glabājot naudu kontā, nepieciešamības gadījumā ir labākas izredzes saņemt aizdevumu no bankas.

Vai tiešām noguldīto naudu var atgūt pilnībā?

Valsts Noguldījumu garantiju fonda garantētā summa attiecas gan uz noguldījumiem, gan norēķinu kontu atlikumiem, gan algu kontiem un krājkontiem. Tas nozīmē, ka bankas klientiem ir iespējams piekļūt praktiski visiem naudas līdzekļiem 100 000 eiro apmērā. Izmaksājamās atlīdzības summā tiek iekļauti arī peļņas procenti, kas aprēķināti līdz noguldījumu nepieejamības iestāšanās dienai, ja vien kopējā izmaksājamā summa nepārsniedz 100 000 eiro. Attiecīgi, ja klienta kopējie uzkrājumi ir lielāki par 100 000 eiro, tad sirdsmieram to summu, kas pārsniedz 100 000 eiro, var glabāt citā bankā. Tiesa gan, visas šīs garantijas attiecas vien uz ES reģistrētām bankām. Glabājot naudu Maurīcijas salās, valsts Noguldījumu garantiju fonds neko nekompensēs.

Kurš pretendē uz atlīdzību?

Garantētā atlīdzība līdz 100 000 eiro pienākas visiem bankas klientiem – gan fiziskām, gan juridiskām personām, gan rezidentiem, gan nerezidentiem. Garantētā atlīdzība attiecas arī uz Latvijas valsts un pašvaldību iestāžu kontiem bankā (ja šo iestāžu budžets nepārsniedz 500 000 eiro). Būtiski ir tas, ka garantētās atlīdzības izmaksa sākas visai operatīvi (ne vēlāk kā astoņu darbdienu laikā no noguldījumu nepieejamības iestāšanās dienas) un tiesības saņemt garantēto atlīdzību noguldītājiem ir piecus gadus pēc noguldījumu nepieejamības iestāšanās.

Vai iespējams saņemt arī lielāku garantēto atlīdzību?


Jā, ir daži darījumu veidi, kuros iesaistītajām fiziskajām personām ir tiesības pretendēt vēl uz papildu atlīdzību (līdz 200 000 eiro), t. i., kopā ar standarta garantiju kopā līdz 300 000 eiro. Piemēram, ja pēdējos trijos mēnešos kontā ieskaitītie līdzekļi iegūti no nekustamā īpašuma pārdošanas, valsts sociālajām kompensācijām, kādu zaudējumu atlīdzināšanas vai kompensācijas par nepatiesu notiesāšanu.

Kā atšķirt banku no nebankas?

Taču būtiski, ka visas šīs garantijas pienākas vien tad, ja bankai ir piešķirts starptautisks bankas konta numurs, kas atbilst Eiropas Savienības prasībām, – IBAN (International Bank Account Number). Šādu starptautisko bankas kontu piešķir finanšu institūcijām, kas atbilst starptautiskajam standartam ISO 13616:1997, kuru izstrādājusi Eiropas Banku standartu komiteja un Starptautiskā Standartizācijas organizācija. IBAN starptautiski tiek izmantots kā bankas rekvizīts, kas viennozīmīgi identificē klienta kontu finanšu iestādē. Tāpat IBAN lietošana palielina maksājuma izpildes ātrumu un samazina kļūdu iespējas. Attiecīgi, ja izvēlamies nebanku sektoru, daudz rūpīgāk jāseko līdzi finanšu uzņēmuma darbības rādītājiem, riska apetītei un citiem indikatoriem, kas var signalizēt par naudas drošību šajā iestādē.

Kas ir IBAN?

IBAN sastāv no 21 simbola – pirmie divi simboli nozīmē valsts kodu, nākamos divus ciparus automātiski izskaitļo jūsu banka, tam seko bankas identifikācijas kods un tālāk ir klienta konta numurs, kuram priekšā ir divas nulles, tad pats konta numurs, kopumā 13 cipari.

Piemēram, LV89HABA0001403033200.