Nauda

Septiņi mīti par bankas kredītiem

Grūti saņemt nelielu aizdevumu, kredīta saņemšana noformēšana ir piņķerīga un prasa daudz laika – tie ir biežāk dzirdētie mīti par banku kredītiem, kas jau sen neatbilst patiesībai.

1. mīts. Bankas neizsniedz aizdevumus (vai izsniedz tikai mājokļa vai auto iegādei), taču neizsniedz patēriņa kredītus par nelielām summām.

Kā skaidro Swedbank Patēriņa kreditēšanas jomas vadītājs Sergejs Romaņuks, banka izsniedz patēriņa kredītu un piedāvā kredītkartes arī salīdzinoši nelielām summām, sākot no 300 eiro. Viss atkarīgs no klienta vajadzības un plānotā naudas izlietojuma.

2. mīts. Kredīta noformēšana bankā prasa daudz laika.

Tas tiešām ir mīts, jo, piemēram, piesakot Swedbank patēriņa kredītu mobilajā lietotnē darba laikā (darba dienās no 9.00 līdz -17.00), atbildi var saņemt 20 minūšu laikā, un pozitīva lēmuma gadījumā būs nepieciešamas vēl tikai dažas minūtes, lai nauda tiktu ieskaitīta kontā. Ja pieteikums tiek iesniegts pēc darba laika beigām, tad to izskata nākamajā rītā. “Un arī pēc tam nav jāiet uz banku, lai parakstītu līgumu, – to visu var izdarīt attāalināti,” uzsver Sergejs Romaņuks. Turklāt klientiem ar uzticamu kredītvēsturi un regulāriem ienākumiem banka nosaka izstrādā arī individuālo piedāvājumu, un nepieciešamības gadījumā klients šim kredītlimitam ar internetbankas starpniecību var piekļūt uzreiz, pat neiesaistot bankas personālu.

3. mīts. Lai saņemtu bankas kredītu, ir jādodas uz banku un jāiziet cauri sarežģītam birokrātiskam procesam.

“Mūsdienās ne tikai patēriņa kredīts, bet arī lielākā daļa citu kredītu tiek noformēti attālināti. Internetbankā var aizpildīt jebkura kredīta pieteikumu. Arī mājokļa kredītam iespējams pieteikties internetbankā un saņemt kvalitatīvu konsultāciju attālināti.

4. mīts. Bankā ir visaugstākās procentu likmes.

Patiesībā ir tieši otrādi un visbiežāk tieši banka piedāvā zemākas procentu likmes. Lai izvērtētu katra kredīta reālās izmaksas, ir jāskatās uz gada procentu likmei (GPL). Tas ir standartizēts veids, kā parādīt aizņemšanās izmaksas, jo ietver visus kredīta parametrus: preces cenu, pirmo iemaksu, komisijas maksas, kas samaksātas kredīta noformēšanas brīdī, kā arī procentus un citus maksājumus, kas jāmaksā patērētājam kredīta izmantošanas laikā.

Nebanku sektorā procentu likme mēdz sasniegt pat 180  %, turpretī banku patēriņu finansēšanas produktiem atkarībāa no veida kredīta gada procentu likmes ir, sākot no 9  %.

5. mīts. Ar bankām grūti vienoties par nosacījumu maiņu.

Lai mainītu kredīta nosacījumus, piemēram, maksājuma datumu, daļēja/pilna kredīta atmaksua pirms grafika maksājuma, apkalpojošā konta maiņu, dažkārt atliek tikai atvērt savu internetbanku, kurā viegli un ērti to var izdarīt ar pāris klikšķiem, turklāt bez komisijas maksas.

6. mīts. Banka pieprasa paskaidrojumus par aizdevuma mērķi.

Arī šis daļēji ir mīts, jo banka vaicā par kredīta iemeslu vien tāpēc, lai varētu piedāvāt klientam izdevīgāko risinājumu, jo, piemēram, mājokļa remontam izdevīgāks varētu būt patēriņa kredīts, savukārt ceļojumam – kredītkarte. Uz klientam ērtāko izvēli vērsti arī bankas izveidotie kalkulatori internetbankā – Patēriņa kredīts, Kredītkartes, Autokredīts. Taču pēc tam, kad kredīts ir piešķirts, banka neprasa par to atskaitīties. Izņēmums ir kredīti, kas tiek piedāvāti uz konkrētiem nosacījumiem, piemēram, autokredīts, kur viens no nosacījumiem ir auto reģistrēšana uz klienta vārda.

7. mīts. Banka nepiešķir kredītu klientiem, kuriem jau ir lielas kredītsaistības vai negatīva kredītvēsture.

Šis gan nav mīts, bet atbildība pret pašu klientu, lai palīdzētu izvairīties no vēl lielākām iespējām nākotnē, ja kredītu nebūs iespējams atmaksāt. Tāpat nebūs nav iespējams saņemt kredītu, ja klientam nav oficiālu ienākumu. “Tā ir arī sociāli atbildīga rīcība pret klientu, lai klientam kredīts  nekļūtu par smagu slogu, ko būtu grūti atmaksāt nākotnē,” skaidro Swedbank eksperts.

Izlasi arī:
Kā sabojāt savu kredītvēsturi?