Nauda

Vai pēc 1. aprīļa vairs nevar izmantot kodu karti?

Pārmaiņas internetbankas lietošanā, kas stājušās spēkā 1. aprīlī, daudziem radījušas bažas, vai tiešām turpmāk vairs nevarēs izmantot kodu karti?

Swedbank Konsultāciju centra servisa vadītāja Olga Dadeika apliecina, ka konsultāciju tālrunis šajās dienās ir burtiski uzkarsis no klientu zvaniem un viens no biežākajiem jautājumiem ir: “Tātad no 1.aprīļa vairs nevar izmantot kodu karti un kalkulatoru?” Šeit apkopota informācija par svarīgāko, kas tev jāzina!

Kāpēc šādas pārmaiņas ir nepieciešamas?

Saskaņā ar ES regulu prasībām no šā gada 1. aprīļa, veicot maksājumus internetbankā vai mobilajā aplikācijā ar kodu karti uz citu banku virs 30 eiro, papildus kodam no kodu kartes ir nepieciešams vēl kāds unikāls autorizācijas līdzeklis. Swedbank saviem klientiem piedāvās bezmaksas SMS kodus, kas tiks nosūtīti īsziņā uz internetbankas lietotāja bankā reģistrēto mobilā tālruņa numuru. Vēlreiz apkoposim visas gaidāmās izmaiņas:

  • Arī pēc 1. aprīļa var turpināt izmantot kodu karti un kodu kalkulatoru! Ar kodu karti joprojām varēs pieslēgties internetbankai un mobilajai lietotnei, kā arī bez ierobežojumiem veikt maksājumus starp Swedbank kontiem.
  • Cita apmaksas kārtība būs tikai tad, ja, izmantojot kodu karti, pārskaitīsi naudu uz citu banku kontiem un šī naudas summa pārsniegs 30 eiro.
  • Vienīgais, kas tev jāņem vērā, veicot pārskaitījumu virs 30 eiro uz citas bankas kontu, papildus drošībai tev būs jāievada kods, kas īsziņā tiks atsūtīts uz tavu mobilo telefonu.
  • Lai banka varētu nosūtīt drošības kodu uz tavu telefonu, tavam tālruņa numuram jābūt apstiprinātam internetbankā, telefoniski vai bankas filiālē. Swedbank jau ir uzsākusi ziņojumu izsūtīšanu saviem klientiem internetbankā, aicinot apstiprināt savu tālruņa numuru.
  • Papildus tam internetbankā pēc 1. aprīļa var izveidot maksājumu saņēmēju balto sarakstu, kurš būs tikai vienreiz jāapstiprina ar SMS kodu, bet pēc tam maksājumiem uz šo saņēmēju kontiem pietiks tikai ar kodu karti – arī uz citu banku kontiem.
  • Ja tu lieto kodu kalkulatoru vai mobilo lietotni, tavu maksājumu veikšanā nekas nemainās.

Senioriem jāpērk kodu kalkulators?

Jaunā kārtība var sagādāt neērtības tiem senioriem, kuri savas kodu kartes nodevuši bērniem vai mazbērniem maksājumu veikšanai. “No klientiem esam saņēmuši arī šāda veida jautājumus: “Vai man tagad jāpērk kodu kalkulators, ja es veicu maksājumus par savu sievasmāti, kurai nav telefona?”” pieredzē dalās Olga Dadeika. “Ja esat papildu lietotājs, piemēram, sievasmātes kontam internetbankā, tad tieši tāpat kā līdz šim ar saviem identifikācijas datiem vai Smart-ID varēsiet veikt maksājumus. Bet, ja jūs izmantojat sievasmātes kodu karti un lietotāja numuru, tad tā ir datu nodošana trešajām personām, un tas ne vien nav ieteicams, bet ir aizliegts!” saka Olga Dadeika, uzsverot, ka, uzzinot par šādu gadījumu, bankas darbinieka pienākums būtu šo kodu karti bloķēt.

Arī senioriem Olga Dadeika iesaka apstiprināt savu telefona numuru internetbankā vai bankas filiālē un, veicot lietošanas pamācībā norādītās darbības, lejuplādēt Smart-ID un iemācīties to lietot.Tas nav nedz ilgi, nedz sarežģīti.

Ja mobilā telefona nav, tad alternatīva ir kodu kalkulators.

“Ja neder ne Smart-ID, ne kodu kalkulators, tad jāpadomā, vai kāds no tuvākajiem radiem var kļūt par seniora uzticības personu, ar kuru kopā var doties uz banku un piešķirt papildu lietošanas tiesības, lai turpmāk šī uzticības persona palīdzētu senioram veikt maksājumus,” iesaka Olga Dadeika.