Ko darīt, lai bērna telefonrēķins neiedzen bankrotā

Mūsdienu bērniem un jauniešiem mobilais telefons un internets nav palīgierīce vai laika kavēklis, tā ir vide, kurā viņi dzīvo.

Atstāt bērnu ārpus dažādu Watsappu, Snapčatu, Instagramu un mobilo spēlīšu vides ir gluži kā nelaist ārā pagalmā pie citiem bērniem. Un šādi bērni var justies atstumti. Mēs varam par to šausmināties, vecišķi pukstēt, bet tas ir jāpieņem kā fakts. Liela daļa mūsu bērnu dzīves norit virtuālajā pasaulē un viņiem tā ir tikpat reāla kā sporta laukums vai smilšu kaste.

Maksāt pirms vai pēc?

Iegādājoties bērnam mobilo tālruni, ir jāizdara divas pamata izvēles – pats aparāts un pieslēguma veids.

Pirmā izvēle pēc būtības ir starp “podziņu” aparātu, kas noder vien zvaniem un īsziņām un viedo telefonu ar skārienjūtīgu ekrānu un nesalīdzināmi plašākām iespējām. Pirmais telefons noteikti var būt vienkāršāks, bet bērnam pieaugot, viņš aizvien uzstājīgāk vēlēsies “tādu kā visiem”. Nevajadzētu uz telefonu raudzīties kā uz neizbēgamu nelaimi. Galu galā ir tik labi, ka bērnu var sazvanīt un pārliecināties, ka viņam viss kārtībā.

Turklāt gudrākajiem aparātiem var uzstādīt lietotnes, kas ļauj sekot līdzi bērna gaitām, vienmēr zinot, kur viņš šobrīd ir. Tas var kalpot kā palīglīdzeklis mācību procesā, jo piedāvā dažādas iespējas mācīties burtus un valodas, ciparus un reizrēķinu. Ja bērnam ir sava naudas karte, tad telefonā var ērti sekot līdzi, cik naudiņas uz šī kartes ir palicis. Gudrās ierīces var izmantot gudri vai arī ļaut tām atņemt laiku rotaļām ar citiem bērniem. Tas viss atkarīgs no vecākiem.

Otra izvēle ir sarežģītāka. Latvijā ir trīs mobilie operatori, kas piedāvā dažādus pieslēgumus, kurus varētu iedalīt divās pamata grupās. Priekšapmaksas pieslēgums nodrošina sirdsmieru, jo bērns nevar iztērēt vairāk, nekā uz viņa kartes ir naudas, bet rada papildus neērtības, jo regulāri jāpapildina konts. Pēcapmaksa ir ērtāks veids, bet tajā mēdz slēpties pa kādai zemūdens klintij, kas pēkšņi uzrodas milzu rēķina izskatā. Pēc būtības šie pakalpojumi atšķiras pavisam nedaudz, tāpēc svarīgāk ir pievērst uzmanību katram konkrētajam tarifu plānam.

Priekšapmaksas kartes – droši, bet vai izdevīgi?

Latvijas mobilo sakaru tirgū pieejamās priekšapmaksas kartes ir ZZ – Tele2, Amigo – LMT un Bites priekšapmaksas karte. To būtība ir pavisam vienkārša – iemaksā naudiņu un lieto pakalpojumus, kamēr nauda beidzās. Iegādājoties priekšapmaksas pieslēgumu, rūpīgi jāizvērtē vai tajā piedāvātais pakalpojumu klāsts nav pārāk niecīgs un karti nenāksies papildināt tik bieži, lai rezultātā nepārmaksātu.

Otra problēma ir situācija, kad limits beidzies un bērnu pēkšņi vairs nevar sazvanīt. Tieši tam taču mēs šo iekārtu iegādājamies... Piemēram, ja esi izvēlējies kādu no lētākajiem piedāvājumiem, bet tajā ir īsziņu sūtīšanas ierobežojums – 60 vai 100 sms. Iedomājies bērna saziņu ar draugu vai draudzeni. – Čau, kā iet? – Ko dari? – Es neko? Ko tu? u.t.t. Vienas šādas sarunas laikā var mierīgi “nodedzināt” visu limitu un palikt bez iespējas nosūtīt ziņu, kad tas patiešām nepieciešams. Īpaši aktuāla šī problēma ir podziņu tālrunim, tāpēc, ja esi iegādājies šādu aparātu, pievērs uzmanību zvanu un īsziņu limitam. Vēlams, lai tas būtu bezgalīgs. Viedajiem telefoniem šo problēmu risina interneta pieslēgums, jo tas ļauj izmantot aplikācijas, kurās ziņojumus var sūtīt bez maksas, bet zemās cenas piedāvājumā parasti ir iekļauts niecīgs interneta apjoms. Tātad viedtālrunim svarīgākā pozīcija ir internets. Tikai jāņem vērā, ka izvēloties lētāko piedāvājumu, var nākties bērna karti papildināt tik bieži, ka tas vairs nebūs lētākais piedāvājums.

Pastāvīgais pieslēgums – pieslēdz un aizmirsti?

No priekšapmaksas kartes tas atšķiras ar to, ka rēķinu saņem reizi mēnesī un maksā par to, kas iztērēts. Tā arī ir vienīgā atšķirība, jo gan viens, gan arī otrs pieslēgums būtībā piedāvā par noteiktu samaksu saņemt konkrētu pakalpojumu grozu un, ja tas tiek pārtērēts, jāmaksā vairāk. Piemēram, ja esat izvēlējušies tarifu plānu ar ierobežotu internetu, sms un zvaniem, pēc to pārtērēšanas par šo pakalpojumu izmantošanu sāk skaitīties papildus maksa. Un te nu jāteic, ka bērni mēdz aizrauties un sagādāt vecākiem patiešām iespaidīgus pārsteigumus divciparu un pat trīsciparu izteiksmē. Tāpēc pirms izvēlēties pieslēgumu jāskaidro, kādi katram no tiem ir riski.

Lūk, daži padomi, kas jāņem vērā:

  • Ja bērna tālrunī ir limitēts interneta, sms vai zvanu apjoms, jānoskaidro, kas notiek tiem beidzoties. Piemēram, ja bērns pārtērē atļauto inerneta apjomu, viņš saņem sms ar uzaicinājumu to papildināt. Tā var notērēt pat veselu mēneša algu. Tātad jānoskaidro, vai ir iespējams šādu pakalpojumu atslēgt un vai operators piedāvā iespēju brīdinājuma ziņojumu saņemt uz vecāku numuru.
  • Uzreiz jāatslēdz paaugstinātas maksas zvanu un īsziņu iespējas. Dažādi maksas pakalpojumi un zvani labdarībai var izrādīties pamatīgs trieciens tavam maciņam;
  • Ja esi iegādājies viedtālruni, īpaši jāpievērš uzmanību interneta pieslēgumam. Ja tas ir gana apjomīgs, būtiski sarūk nepieciešamība pēc zvaniem un sms operatora tīklā. Ir virkne aplikāciju, kas nodrošina bez maksas iespējas ne tikai sūtīt ziņojumus, bet arī zvanīt, turklāt ar video un daudziem kontaktiem vienlaikus.
  • Tarifu plānus un pat operatorus var viegli nomainīt, saglabājot numuru, tāpēc jāseko līdzi bērna ieradumiem un pēc dažiem mēnešiem jāizvērtē, vai izvēlēts izdevīgākais risinājums.
Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?