Karjera

Mācīties gudri – šodienas kompetence ikvienam

Kad mēs esam zinātkāri, ieinteresēti mācīties un izzināt, mūsu smadzeņu darbību stimulē dopamīns – apbalvojuma, novērtējuma, gandarījuma un baudas hormons.

Kurš gan brīvprātīgi vēlas pretoties pozitīvam apmierinātības noskaņojumam? Lai stimulētu savu labsajūtu, mēs regulāri dodamies sportot, pastaigāties, dažkārt ēdam kādu garšīgu našķi… Kādēļ gan par savu ieradumu nepadarīt arī vieglu un gudru mācīšanos, lai ilgtermiņā mēs pietiekami harmoniski dzīvotu cauri tām kompetenču pārmaiņām, ko nosaka mainīgā pasaule?

Labā ziņa ir tā, ka smadzenes ir ļoti elastīgas jeb plastiskas, tās var mainīt «zināšanu ceļus» jeb neironu (smadzeņu šūnu) savienojumus - «atmācīties», pārmācīties, mācīties. Smadzenes ir kā muskulis, kuru var trenēt.

Lai palīdzētu sev šajā "smadzeņu muskuļa treniņā", sāc ar vēlēšanos mācīties un ticību, ka vari mācīties. Tam ir nepieciešams uz izaugsmi orientēts domāšanas veids, pretēji "nofiksētam" prātam; pie tam tā vienmēr ir tava brīvprātīga izvēle – vēlēties sevis attīstību vai dzīvot ar "ir OK tā, kā ir", uzņemoties pilnu atbildību par šīs izvēles sekām.

Mācies mācīties – izpēti un apzinies savu prasmi mācīties patstāvīgi un nepārtraukti, izproti savus mācīšanās paradumus un koriģē tos, ja nepieciešams. Zini:

  • ko tu vēlies iemācīties un kādēļ?
  • kur tu vari atrast nepieciešamās mācīšanās iespējas?
  • kā tu visērtāk uztver informāciju?
  • kurš laiks tev ir vispiemērotākais, lai mācītos?
  • kā iekļaut savā ikdienā mācīšanās/jaunā uzzināšanas aktivitātes?

Proti ātri un veikli mācīties – trenē savas spējas, vēlēšanos un arī iespējas mācīties no pašreizējās ikdienas darba un pavisam jaunas pieredzes, pielieto iemācīto praksē (negaidot, kad kāds uz to mudinās), lai veiksmīgi sasniegtu rezultātus gan ierastās situācijās, gan apstākļos, kurus sastopam pirmo reizi. Analizē savus sasniegumus un iegūto pieredzi.

Rūpējies par savu mācīšanās kvalitāti - jūties labi gan fiziski, gan emocionāli ar to, ka jāmācās. Mācies multi-sensori (t.i. caur visiem uztveres kanāliem), pēti un izzini informāciju. Veido zināšanu pamatīgu noglabāšanu atmiņā, lietojot un nostiprinot ikdienā jaunās zināšanas un prasmes. Ik pa laikam pārbaudi sevi – kā jaunās zināšanas nostiprinājušās atmiņā. Izvairies no multi-darbošanās, cik vien iespējams -fokusējies uz vienu apzinātu lietu vienā laikā, jo nemitīga uzmanības pārslēgšana prasa daudz enerģijas, un darba sniegums krītas.

Izvairies no kognitīvās pārslodzes – ja tu pārslogo smadzenes ar informāciju, neironi nogurst un nevēlas vairs «saslēgties» ar citiem neironiem, un tad tu «iestrēgsti», zaudējot motivāciju mācīties.  

Palīdzi savām smadzenēm! Izmanto attēlus – smadzenēm ir augstāka spēja pārstrādāt vizuālu informāciju kā jebkuru citu. Padari informāciju konkrētu – ir vieglāk to apstrādāt, ja to var aptvert, redzēt, dzirdēt, sataustīt. Izmanto emocijas – pievieno emocijas tam, ko mācies, piemēram, stāstus, anekdotes, krāšņus piemērus.

Lai mācītos, jājūtas labi fiziski. Ēd veselīgi, dzer ūdeni, izgulies un pasnaud diendusu, norimsti, ej svaigā gaisā, kusties. Apbalvo sevi! – veido saikni starp savām pozitīvajām emocijām un to, ko tev nepieciešams iemācīties.

Lai tev izdodas mainīties no "Zināšanu darbinieka" uz "Mācīšanās darbinieku"!

Sandra Lāce
Vadītāja Swedbank akadēmijā Baltijas valstīs