Ikdiena

Cik maksā labs pilsētas velosipēds?

Arvien vairāk pilsētnieku vasaras sezonā par savu galveno pārvietošanās līdzekli izvēlas velosipēdu, tas ir lētāk, sastrēgumos ērtāk un, pats galvenais, – veselīgāk!

Par to, kā nopirkt labu pilsētas velosipēdu, ko ik rītu prieks uzlūkot, un cik tas maksā, stāsta Toms Ērenpreiss, velosipēdu darbnīcas Ērenpreiss dibinātājs un vēsturiskā zīmola atjaunotājs.

Internetveikalos pilsētas velosipēdu var nopirkt, sākot no 165 eiro, taču Toms Ērenpreiss jauna, kvalitatīva braucamrīka iegādei iesaka atvēlēt vismaz 350–400 eiro. “Ar šādu velosipēdu būs prieks braukt, un nebūs visu laiku jāiegulda nauda labošanā!” uzskata eksperts. Savukārt, ja pircējs interesējas arī par specifiskām dizaina kvalitātēm, būs jārēķinās ar vismaz 500 eiro lielu naudas summu. “Visu izšķir velosipēda komplektējošo detaļu ilgmūžība – tas arī veido braucamrīka cenu,” teic Ērenpreiss. Salīdzinot ar pilsētas riteni, jauna sporta velosipēda iegāde prasīs lielākas investīcijas – kvalitatīvu jaunu velosipēdu, ar kuru braukt pa mežu un piedalīties amatieru sacīkstēs, iespējams iegādāties par 500 līdz 1500 eiro lielu naudas summu.

Varbūt pirkt lietotu velosipēdu?

Apsverot lietota velosipēda iegādi, ieteicams aplūkot braucamrīkus, kuru cena ir vidēji 200 eiro. Izvēloties šādu cenu kategoriju, izdosies ietaupīt, salīdzinot ar jauna velosipēda iegādi, bet tajā pašā laikā varēs paļauties uz braucamrīka ilgtspēju un detaļu kvalitāti. Pietiekami labus lietotus velosipēdus var nopirkt arī par zemākām cenām, sākot no 100 eiro, rūpīgāk pameklējot, joprojām var atrast braucamrīku ar salīdzinoši mazu nolietojuma pakāpi. Ja pircējs gatavs kompromisiem dažādu detaļu un specifikācijas ziņā, arī lētāks velosipēds, lai gan vienkāršāks, var nokalpot gana ilgi, ja īpašnieks apņemas par to labi rūpēties.

Izvēloties, vai pirkt jaunu vai lietotu velosipēdu, vēl bez cenu atšķirības jāņem vērā vairāki citi apsvērumi. Ja velosipēds iegādāts jauns, lietotājs par to zina visu – kuras detaļas mainītas, kuras nē, kas iepriekš ar braucamrīku noticis, kā ar to braukts.

Lietota velosipēda iegāde prasa vairāk zināšanu – spēju braucamo novērtēt ar profesionālu aci. Ja pats nejūties drošs par savu spēju izvērtēt visus velosipēda aspektus, ieteicams līdzi ņemt kādu pieredzējušāku braucēju, kurš palīdzēs ar padomu. Pērkot lietotu velosipēdu, ar to sākumā jāizbrauc testa braucienā, jāapskata ķēde, kā griežas riteņi, riepu nodilums, kā arī jāpārbauda, cik raiti saslēdzas ātrumi, ja tādi ir. Lietots velosipēds nereti var būt pat izdevīgāks – tas, protams, ir lētāks par jaunu un pilsētā to nav tik žēl deldēt, velosipēda nozagšanas gadījumā pārdzīvojums naudas ziņā mazāks, nav arī tik daudz jāuztraucas par saskrāpēšanu un maziem nodilumiem. “Tomēr, manuprāt, labāk vienreiz nopirkt jaunu velosipēdu, nevis katru gadu labot veco!” uzskata Ērenpreiss. “Izņēmums ir tad, ja ritenim, kuru vēlies iegādāties, ir emocionāla, vēsturiska vērtība, tad gan vērts arī palabot!”

Taču jebkurā gadījumā pirkumiem ieteicams izmantot zelta kredītkarti, kas piedāvā pirkumu apdrošināšanu.

Velosipēdam nepieciešama tehniskā apkope

Neatkarīgi no tā, vai iegādāts jauns vai lietots velosipēds, par to jārūpējas un jāuztur kārtībā, lai tas nokalpotu pēc iespējas ilgāku laiku. Velosipēda apkopi ieteicams veikt vismaz reizi gadā. Vispārējā ikgadējā apkopē – velosipēda sagatavošanā sezonai – ietilpst ātrumu un bremžu regulēšana, ķēdes eļļošana, brīvkustības pārbaude rumbās, monoblokā un stūres bļodiņās, ratu centrēšana, riepu pumpēšana un visu skrūvju pārbaude.

“Īpaša uzmanība jāpievērš, ja velosipēdā kaut kas sācis čīkstēt vai grabēt, tad gan uzreiz jāved uz darbnīcu, vienalga – vai ir pagājis jau gads kopš iepriekšējās apkopes vai nav,” piebilst Ērenpreiss. Spiediens velosipēda riepās jāpārbauda vismaz reizi mēnesī un, ja nepieciešams, jāpapildina. Apkope un uzturēšana kārtībā atkarīga arī no lietošanas ieradumiem – varētu teikt, ka labs saimnieks pilsētas velosipēdu ieziemo un atziemo! Pilnīga profesionāla velosipēda ieziemošana nozīmē braucamrīka izjaukšanu un katras lielākās detaļas apstrādāšanu, bet ieziemot velosipēdu, protams, var arī mājas apstākļos. Visvienkāršākais mājas ieziemošanas veids ir velosipēda novietošana virs grīdas līmeņa – to var dažādos veidos pakārt pie sienas. Tādējādi nebūs jāmeklē speciāla novietne, bet velosipēdam nebūs jāstājas pretī nokrišņiem un temperatūras svārstībām, kas to sagaidītu uz balkona daudzdzīvokļu mājā.

Velosipēdu var mazgāt, bet ne ar augstspiediena sūkni, tikai ar parastu ūdeni un sūkli. Tāpat jāseko līdzi arī velosipēda ķēdes tīrībai.

Velosipēdu modē atgriežas racionālā pieeja

Sporta braucamajiem modi nosaka, galvenokārt, tehniskās inovācijas un jaunākie risinājumi, savukārt pilsētas velosipēdiem modi ietekmē dažādu braucamrīku stilu ieviešana – izmaiņas rāmjos un jaunas rāmju krāsas; velosipēdu mode var izpausties arī piemērota vai pieskaņota apģērba piemeklēšanā. Kā piemēru apģērba pieskaņošanai pilsētas velosipēdiem var minēt ikgadējo švītīgo tradīciju, kas sastopama daudzviet pasaulē, tostarp vairākus gadus arī Latvijā – Tvīda braucienu. Šī brauciena dalībnieki saviem klasiskajiem pilsētas velosipēdiem cenšas pieskaņot pēc iespējas agrāku 20. gadsimta desmitgažu stilā ieturētus tērpus.

Toms Ērenpreiss gan savā profesionālajā ikdienā novērojis, ka cilvēki aizvien vairāk tomēr atgriežas pie klasiskām un arī praktiskām vērtībām: “Lai gan velosipēdu mode noteikti pastāv, aizvien vairāk velosipēdu un aksesuāru izvēlē uzvar racionāla pieeja – braucēji sāk vairāk izvērtēt mērķi, kādam velosipēds nepieciešams, un nelielām ikdienas distancēm pilsētā izvēlas ērtu un tradicionālu pilsētas velosipēdu, kurš savu klasisko vērtību saglabās ilgstoši.”

Velosipēds aizstāj trenažieri

Lai kādu velosipēdu iegādātos, skaidrs ir viens – lai gan tas prasa lielāku fizisku piepūli un apņēmību nekā braukšana ar automobili, velosipēds var būt brīnišķīgs ikdienas partneris. Braukšana ar to ir veselīga – gan apkārtējai videi, gan veselībai, jo uzturēs braucēju lieliskā fiziskā formā pat tad, ja ikdienas steigā pietrūks laika sporta zāles vai jogas apmeklējumam, turklāt pārvietošanās ar velosipēdu ļaus saglabāt mundrumu un izjust dabas klātbūtni mūsu pietiekami zaļajā pilsētā, kurā svaigs gaiss vēl nav deficīts. Jāatceras vien, ka velosipēdi populāri kļuvuši salīdzinoši nesen – ne visi autobraucēji ir pieraduši ielās rēķināties ar saviem divriteņu sabiedrotajiem, tāpēc jāievēro stingri drošības noteikumi un, var teikt, jāpārliecinās par visu divreiz. Ar velosipēdu braucot, noteikti jāvalkā aizsargķivere, tāpat jānodrošinās ar atstarotājiem braukšanai tumsā. Un, protams, nepieciešams iegūt arī velosipēdista tiesības, lai kļūtu par pilntiesīgu satiksmes dalībnieku!

Kur iegādāties pilsētas velosipēdu?

Modernus pilsētas, kā arī sporta velosipēdus var iegādāties veikalā “Brūklene”.

Kvalitatīvus un praktiskus pilsētas, kā arī dažādu citu tipu velosipēdus var iegādāties veikalā “Veloprofs”.

Elegantus un ekskluzīvus “Ērenpreiss” zīmola velosipēdus var iegādāties “Ērenpreiss” velosalonā.

Kvalitatīvus lietotus velosipēdus var iegādāties veikalā “VelOOgre”.