Ikdiena

Kāpēc es nekad vairs nepirkšu lietotu auto!

Lietotu auto var nopirkt lētāk, taču nekad nevar prognozēt, vai nebūs nepieciešami papildu ieguldījumi remontā. Savukārt jauns auto maksā dārgāk, taču plānotās izmaksas vismaz ir prognozējamas.

Pirmos piecus gadus par auto nav jāraizējas

Esmu piecu bērnu tēvs, dzīvoju Pierīgā, bet abi ar sievu strādājam Rīgā, tur atrodas arī bērnu skolas, tāpēc ar auto jābrauc daudz un bieži. Mūsu pirmais ģimenes auto bija sešvietīga Honda. Tobrīd gaidījām trešo bērnu un izvēli noteica sēdvietu skaits. Automašīnu pirkām jaunu autolīzingā. Un ar šo auto gluži nemanot nobraucām teju 10 gadus bez jebkādiem kreņķiem. Pirmo piecu gadu laikā vienu reizi tika nomainīts akumulators, nākamo piecu gadu laikā servisā bija jāiegriežas jau biežāk, taču jebkurā gadījumā izdevumi bija salīdzinoši nelieli.

Jāatzīst gan, ka obligātās tehniskās apkopes es ignorēju un uz servisu braucu tikai, lai novērstu tehniskajā apskatē konstatētos trūkumus. Skaidrs, ka bija jānomaina dažādi ritošās daļas sīkumi – bukses, gultņi utt., bet kopumā jāatzīst, ka ar auto mēs varējām braukt, nedomājot par to kā par būtisku izdevumu pozīciju.

Tomēr kādu dienu Honda sāka uzvesties pagalam dīvaini un servisā saņēmām spriedumu – apmēram tūkstoš eiro, lai nomainītu “smadzenes”. Tā kā neesmu krājējs, šāda summa bija pagalam nepatīkams pārsteigums. Paralēli tam mūsu mājas pagalmā bija iekārtojies Hondas vienaudzis – VW Touran. Pieci bērni, darbavietas dažādās Rīgas malās, mājoklis ārpus Rīgas… Ar vienu auto neiztikt.

Pirmais prieks noplaka visai ātri

Tourans ir lielisks – ekonomisks dīzelītis ar pietiekami plašu salonu, un pirmos pāris mēnešus es par šo vāģīti biju sajūsmā. Prieks noplaka, kad bija jānomaina turbīna un vēl daži sīkumi, kas aizskaloja vēl dažus simtiņus, bet, kad pēc pusgada salūza stūres sistēma un izdevumi atkal sasniedza četru ciparu atzīmi, es pieņēmu lēmumu – NEKAD vairs nepirkšu lietotu auto! Tā mūsu ģimenē, apmainot Hondu pret pirmo iemaksu, ienāca septiņvietīgs Mitsubishi Outlander. Praktiskie apsvērumi bija vienkārši – septiņas vietas un drošības sajūta, ka pat visdziļākajā ziemā tiksim ārā no mājas, kas ar Hondu dažkārt neizdevās. Turklāt mīlam sēņot, un rudens ceļi mežā mēdz būt grūti izbraucami.

Lai auto iegādātos nomā, bija sevi jāpārvar

Outlanderu iegādājos nomā. Lai to izdarītu, no sākuma bija jāpārvar psiholoģiskā barjera. Doma, ka auto pēc pieciem gadiem gluži vienkārši vairs nebūs mans, bija grūti sagremojama, bet ikmēneša maksājums, kas ir krietni mazāks, tomēr salauza manu privātīpašnieka garu.

Kā jau teicu, esmu pieņēmis lēmumu vairs neiegādāties lietotus auto, tomēr katrai maizei ir sava garoziņa. Jauna auto uzturēšanas izmaksas ir ievērojami lielākas par vienkāršu līzinga maksājumu.

Komplektā nāk arī obligāta KASKO apdrošināšana, ikgadējās tehniskās apkopes un neizbēgami arī detaļu maiņa autorizētā servisā, tātad nekādu mazlietotu vai pielāgotu detaļu. Saprotams, ka šo divu auto salīdzināšanas loģika ir tikai tajā, ka tās abas ir manējās. Jāņem vērā, ka Touran ir dīzeļa dzinējs, tātad būtiski zemākas degvielas izmaksas, bet, iegādājoties jaunu auto, cenu atšķirība dīzeļa dzinēja un benzīna dzinēja automašīnām ir pietiekami nozīmīga, lai izvēlētos benzīna dzinēju.

Citiem ieteiktu pirkt jaunu auto

Neesmu liels auto tirgus eksperts, bet pilnīgi pietiek ikdienā pavērot satiksmi, lai redzētu, ka tajā dominē prāvi un diezgan dārgi auto, kas lielākoties pirkti lietoti. Tā ir milzīga atšķirība starp nobriedušu sabiedrību un tādu, kura vēl sirgst ar postpadomju sindromu, kad auto bija svarīgākais mūža pirkums, bet daudziem tā arī nepiepildīts sapnis. Jauns, neliels mazlitrāžas auto izmaksu ziņā pilnīgi noteikti nebūs dārgāks par desmit gadus vecu bemberi. Tā kā esam sapratuši, ka ar vienu septiņvietīgu auto mums pietiek, kā nākamo otru mašīnu apsveram izvēlēties kādu no tā saucamajiem mazajiem ģimenes auto, nepalielinot līzinga maksājumu. Šajā kategorijā ietilpst, piemēram, Hyndai I30Škoda Fabia, Nissan Pulsar, Opel Astra, Peugeot 308, Toyota Auris un citi. Šajās automašīnās aizmugurē var ērti sēdēt trīs bērni, tās lielākoties ir ekonomiskas arī ar benzīna dzinēju, atbilst augstiem drošības standartiem un nešaubīgi nokalpos piecus gadus bez liekiem kreņķiem. Ja mašīnas iegāde nav steidzama, var sekot līdzi akcijām, kurās nereti gadās patiešām labi piedāvājumi.

auto-kredīts