Kādas ir auto remonta izmaksas pēc ceļu satiksmes negadījuma? Robyworks stāsts un iedzīvotāju aptauja

Arī tad, ja pats esi pieredzējis autovadītājs un ar lielu atbildības sajūtu pievērs uzmanību visam, kas notiek uz ceļa, diemžēl negadījums var arī notikt no tevis neatkarīgu apstākļu dēļ.

Aptaujājot Latvijas iedzīvotājus[1] par viņu pieredzi, katrs ceturtais auto īpašnieks apstiprināja, ka pēdējo trīs gadu laikā viņu spēkrats iekļuvis ceļu satiksmes negadījumā (CSN), bet 4% auto īpašnieku pieredzējuši pat vairākus negadījumus. Kā skaidro Swedbank Riska apdrošināšanas atbalsta daļas produktu līnijas vadītāja Ilga Babre, pat pieredzējis autovadītājs uz ceļa var saskarties ar negaidītām situācijām, kad pat vislielākā piesardzība un meistarība var nepasargāt no auto bojājumiem - priekšā izskrien meža dzīvnieks, ceļu aizšķērso kritis koks, auto noslīd no ceļa utt.

  • Skaties video un uzzini, no cik lielām summām pērn Latvijas iedzīvotājiem nācies atvadīties ceļu satiksmes negadījuma dēļ un kāda ir bijusi Roberta Vītola jeb Robyworks pieredzes ar KASKO.

Izmaksas no pāris simtiem līdz desmitiem tūkstošiem

Kā liecina aptaujas dati, 32% auto īpašnieku, kuru spēkrats iekļuvis CSN, saskārušies ar zaudējumiem vairāk nekā 600 eiro apmērā, bet katram desmitajam (11%) finansiālie zaudējumi auto remontam pārsnieguši pat 2000 eiro.

Augstās izmaksas un CSN biežumu apliecina arī Swedbank dati - pērn gandrīz katrs trešais Swedbank KASKO apdrošināšanas klients pagājušajā gadā bija iesaistīts auto negadījumā, vidējai atlīdzībai auto bojājumu gadījumā sasniedzot 1750 eiro. Savukārt lielākā izmaksātā atlīdzība bija 42 447 eiro, kad autovadītājs, dodot ceļu citam auto, nesavaldīja spēkratu, nobrauca no ceļa un ietriecās kokā. Auto nebija ekonomiski pamatoti remontēt, tāpēc īpašnieks saņēma atlīdzību automašīnas vērtības apmērā. Tāpat katrs piektais KASKO apdrošināšanas gadījums bija saistīts ar stikla bojājumiem, kad vidējā atlīdzība bija 428 eiro, bet lielākā teju 2 tūkstoši eiro.

“Lielai daļai iedzīvotāju šāda summa var radīt pamatīgu robu ģimenes budžetā, tāpēc būtiski izvērtēt ne tikai savus braukšanas paradumus, bet arī finansiālo gatavību segt šādus zaudējumus. Prātīgākais būtu iegādāties pilnvērtīgu KASKO apdrošināšanu,” skaidro Ilga Babre, Swedbank Riska apdrošināšanas atbalsta daļas produktu līnijas vadītāja.

Kāpēc KASKO iegādāties arī lietotiem auto?

Tāpat aptaujas dati apliecina, ka aizvien vairāk iedzīvotāju vēlas parūpēties par savu finansiālo drošību, esot uz ceļa: 42% aptaujāto papildu obligātajai OCTA apdrošināšanai iegādājušies arī brīvprātīgo KASKO apdrošināšanu. Turklāt 77% no KASKO īpašniekiem to iegādājušies papildus drošībai un tikai 23% aptaujāto tā bijusi obligāta prasība iegādājoties auto līzingā.

Kā skaidro Ilga Babre, iedzīvotāju izpratne par finanšu drošību pieaug un arvien vairāk klienti izvēlas apdrošināt auto savai finanšu drošībai nevis tāpēc, ka tā ir obligāta līzinga kompānijas prasība. Tas attiecas gan uz jauniem un mazlietotiem auto, gan vecākiem auto.  Arī aptaujāto iedzīvotāju vidū vairāk nekā pusei (61%) īpašumā esošais auto ir vecāks par 10 gadiem.

Lietotu automašīnu detaļas arī ir salīdzinoši dārgas, un cerība iegādāties tās lietotas, tādējādi būtiski ieekonomējot, arī var palikt tikai cerība. Piemēram, Volkswagen Passat B7 lietotas priekšējās sānu durvis maksā vidēji 300 eiro. Apskatot, piemēram, Volvo V60 2010. gada izlaiduma auto detaļu izmaksas, redzam, ka jauns priekšējais bamperis maksā vidēji 350 eiro, bet lietots – 200 eiro. Savukārt BMW 5. sērijas modeļiem līdz 2013. izlaiduma gadam jauns priekšējais LED lukturis maksā vidēji 400 eiro. Turklāt tās ir tikai detaļu izmaksas, papildus vēl jārēķinās ar darba izmaksām, virsbūves detaļu nomaiņas gadījumā arī ar krāsošanas izmaksām utt.

Šobrīd teju puse no Swedbank KASKO apdrošinātajiem auto ir vecāki par 7 gadiem. Tas nozīmē, ka arī lietotu auto īpašnieki apzinās riskus un izvēlas tos mazināt, jo auto remontu izmaksas pēdējo gadu laikā ir strauji kāpušas ne tikai jaunajām automašīnām, bet arī vecākiem spēkratiem. Piemēram, KASKO apdrošināšanas atlīdzību 2000 eiro apmērā saņēma kāds Opel īpašnieks, kurš, vadot auto, nepamanīja tuvojamies tramvaju un izraisīja sadursmi. Negadījuma rezultātā auto labot bija ekonomiski nepamatoti, un apdrošinātājs izvēlējās izmaksāt atlīdzību automašīnas tirgus vērtības apmērā, Tāpēc pirms atbildēt uz jautājumu, vai ir vērts apdrošināt arī vecāku auto, svarīgi uzdot sev jautājumu, vai esmu gatavs pēkšņi zaudēt teju pusi vai visu summu no savas automašīnas vērtības?” teic I. Babre.

[1] Swedbank aptauja veikta 2024. gada februārī sadarbībā ar Pētījumu centru SKDS, aptaujājot vairāk nekā 770 auto īpašnieku vecumā 18-75 gadiem visā Latvijā.