Auto

Ko patiesībā nozīmē: auto – tikko no Vācijas

Automašīnai, kas importēta no Vācijas, lietoto auto tirgū nereti tiek piešķirts it kā atsevišķs statuss, kas attiecīgi paaugstina spēkrata pievilcību arī pircēju acīs.

 Taču, iegādājoties lietotu automašīnu, nevajadzētu akli uzticēties tās pārdevējam, jo nereti, iegādājoties “uz papīra” perfektu spēkratu, mēs patiesībā varam kļūt par krāpnieku upuriem.

Žurnāla “Auto Bild Latvija” redaktors Toms Timoško atklāj, kādi zemūdens akmeņi jāņem vērā auto pircējam.

Vāczemē pieejams plašs modeļu loks ar visdažādākajām aprīkojuma variācijām – izvēle lielāka nekā pie mums. Salīdzinot ar Latvijā brauktiem auto, Vācijā automašīnas nereti ir labākā stāvoklī pat tad, ja to odometra rādījums ir lielāks. Mazāks salona nolietojums, balstiekārtā daudzviet redzamas vēl oriģinālās ražotāja detaļas lielisko ceļu dēļ un uz virsbūves ir krietni mazāk korozijas pēdu, jo ziemas periodā tur netiek izmantoti tādi sāls kalni kā pie mums. Tautas valodā runājot, šie auto ir svaigāki. Tiesa, tas liek pazaudēt modrību.

Mazs nobraukums – slazds pircējiem

Pircēji lietotus auto meklē ar mazu nobraukumu. Tas kļūst par iemeslu krāpniecībai ar odometra rādījumu. Vācijā par šādu manipulāciju veikšanu pārkāpējs var tikt sodīts ar viena gada brīvības atņemšanu, Francijā tie ir divi gadi un 37 000 eiro sods. Pārkāpuma pierādīšana gan nav vienkārša, tāpēc sodīšanas process nav tik raits, kā tam vajadzētu būt. Tieši pircēju kāre pēc automašīnām ar mazu nobraukumu un soda piemērošanas sarežģītība ir iemesls, kādēļ šī problēma ir tik aktuāla ne tikai pie mums, bet visā Eiropā.

Tiek lēsts, ka Vācijā katru trešo auto skārušas odometru manipulācijas. Vidēji šāda krāpniecība palielina lietota auto cenu par 3000 eiro. Odometra rādījuma samazināšanu var izskaidrot arī ar pircēju psiholoģiju, principā neizvēloties auto ar 300 000 km nobraukumu, lai arī tā stāvoklis var būt labāks nekā dažiem nobrauktiem eksemplāriem ar 150 000 km.

Neredzamie pārsteigumi

Lai arī odometru manipulācijas ir visvairāk izplatītas, lielākā bīstamība ir iegādāties auto, kas iepriekš cietis smagā satiksmes negadījumā. Nekvalitatīvi veikts auto virsbūves remonts nozīmē ne tikai nebeidzamu cīņu ar virsbūves koroziju vai, piemēram, paaugstinātu mitrumu salonā, jo blīvējošie elementi nepilda savu funkciju. Lielākā bīstamība ir auto gaužām apšaubāmā izturība avārijas brīdī. Tas attiecas ne tikai uz virsbūves konstrukciju stiprību, bet arī uz drošības sistēmām, kuras tikai retos gadījumos tiek atjaunotas ražotāja noteikto prasību līmenī. Pieslēdzot automašīnu pie Latvijas tehniskās apskates diagnostikas iekārtas, protokolā cilvēks ierauga atzīmes par neskaitāmu drošības sistēmu kļūmēm, tās gluži vienkārši vairs nestrādā vai to vispār nav. Un tad jau ir par vēlu domāt – šo sistēmu atjaunošana var būt līdzvērtīga auto cenai.

Zināms gadījums, kad ārzemēs pirktam auto tika izmantots pavisam neordinārs risinājums. Auto cietis avārijā un nostrādājuši gaisa spilveni. Auto no ārpuses sataisīts un interjera paneļi nomainīti. Lai stūres vidusdaļa nezaudētu formu, gaisa spilvena vietā ielikta grāmata.

Tehnisku defektu slēpšana vairāk raksturīga mūsu dienvidu kaimiņiem lietuviešiem, kuri prot ne vien “atjaunot” virsbūvi kā Frankenšteina filmā, bet arī salipināt motoru tā, lai auto nobrauktu pāris simtus kilometru tālāk no pārdevēja namdurvīm. Pavisam nesen bija gadījums, kad Utenā pirktam “Jeep Cherokee” neilgi pēc iegādes jau pie Latvijas robežas bija problēmas ar dzesēšanas sistēmu paaugstināta spiediena dēļ. Tiekot līdz Salaspilij, uz Rīgas apvedceļa motoram pārlūza kloķvārpsta. Nekādu brīdinājumu par eļļas spiediena trūkumu vai citi simptomi. Servisā atklājās, ka eļļas karteris un motora galva turas uz pamatīga hermētiķa kārtas, un viscaur redzamas metinājuma pēdas. Turklāt dažas no motora komponentēm nemaz nav šim dzinējam atbilstošas. Neko no tā pircējs neredzēja, jo no augšpuses motoru sedza skaista un apjomīga plastmasa, bet no apakšas skatu aizsedza svaiga izskata motora aizsargpanna. Rezultātā palīdzēja tikai dzinēja maiņa par paša līdzekļiem. Kā tur bija teiciens par tiem skopajiem, kas maksā divreiz?

Protams, šis ir tikai viens gadījums, bet jāņem vērā fakts, ka Lietuvā auto cenas ir krietni zemākas nekā Vācijā, lai gan tieši no turienes auto ir it kā atvesti. Atliek tikai noskaidrot, kā auto pārdevējs ieguvis tik zemu iegādes cenu – auto ir slīcis, bijis sists, varbūt ar tuvu miljonam esošu noskrējienu…  Viltoti šasijas numuri, nozagta auto realizācija un citi gadījumi ir reti, taču iespējami.

Pārbaudi, ko pērc!

Lietota auto iegādē vienmēr ir neliels veiksmes elements. Lielisku un uzticamu auto var nopirkt arī ļoti apšaubāmā vietā, bet neejošs spēkrats var tikt iegādāts dīleru centrā. Lai pēc iespējas vairāk izvairītos no sliktām automašīnām, pirms auto iegādes ir jāizdara mājasdarbs. Gan Latvijā, gan ārzemēs ir pieejami vairāki pakalpojumu sniedzēji, kas piedāvā iegādāties atskaites par konkrēto auto – nepieciešams tikai auto šasijas (VIN) numurs. Katram auto pieejamais informācijas apjoms atšķiras, taču ir gadījumi, kad par dažiem eiro jūs iegūstat pārsteidzošu informāciju. Auto kādā valstī izsludināts meklēšanā, pirms gada reģistrētais nobraukums ir par 300 000 km lielāks nekā šobrīd vai auto ir cietis nopietnā avārijā, turklāt no šī negadījuma pieejamas arī bildes.

Ja atskaites un citi resursi norāda, ka auto ir tīrs, tālāk auto var aplūkot dzīvē. Krāsas biezuma mērītājs (to iespējams noīrēt uz vienu dienu) un diagnostikas iekārta, kas spēs noteikt galvenās kļūdas auto atmiņā. Kā pēdējo soli atstājam padziļinātu auto izpēti servisā. Visu šo soļu veikšana izmaksās aptuveni 100–200 eiro, taču no savas puses būsiet vismaz izdarījis maksimumu, lai izvairītos no auto ar bēdīgu pagātni. Daži simti eiro diagnostikā ir nieks, ja salīdzina ar to, cik vērtīgs ir auto un kādas ir potenciālās remontu izmaksas.

Uzticies ekspertiem – dārgāk, bet drošāk

Ja auto iegādē vai stāvokļa noteikšanā lielas pieredzes nav, vēlams vērsties pie cilvēkiem, kuri ar to nodarbojas ikdienā. Bez priekšzināšanām auto apskatē un darījuma procesa juridiskajos aspektos jūs varat tikai pazaudēt laiku, nervus un iekrāto naudu. Jāņem vērā arī valodas barjera, ārzemēs būtiski apgrūtinot iepazīšanos ar darījuma līgumu. Piemēram, parakstot līgumu, kurā ir punkts, ka jūs zināt par visiem auto defektiem un pārdevējs neuzņemas nekādu atbildību par to, ka rīt automātiskā transmisija pārstās darboties, remonts būs uz jūsu pleciem.

Eksperti jūsu vietā veiks testa braucienu, noteiks auto stāvokli un nosūtīs no ārzemēm bildes ar automašīnu, kamēr pats atradīsieties Latvijā. Sludinājumu portālos redzamie attēli nereti ir maldinoši, tāpēc apskate uz vietas var dot pilnīgi citu priekšstatu par auto. Auto varat noskatīt pats vai uzticēt meklēšanu ekspertiem. Uzticot auto iegādi profesionāļiem, auto pirkšana būs dārgāka sākumposmā, taču pēc tam nebūs jārauj mati no galvas, ka esat nopirkuši kaķi maisā. Par ekspertu darbu, auto atgādāšanu uz Latviju un reģistrāciju būs jāmaksā aptuveni 1000–1500 eiro klāt pie auto cenas.

Auto iegāde no privātpersonas ir riskantāks darījums nekā juridiskas personas gadījumā. Drošāk auto ir pirkt vietā, kur vajadzības gadījumā varēsiet arī atgriezties. Uzņēmums, kas atbild par pārdoto preci un kam rūp zīmola reputācija. Piemēram, mobile.de pie sludinājumiem redzams auto pārdevējs un tā atrašanās vieta. Šo adresi varat ievadīt Google Maps kartē, lai pārliecinātos, ka norādītā adrese neatrodas purva vai ezera vidū Vācijas nostūrī. Eksperti, kas ikdienā nodarbojas ar auto piegādi Vācijas, zinās gan uzticamos, gan problemātiskos auto pārdevējus. Turiet acis vaļā!