29. feb, 2024

RainSisters – košo lietusmēteļu ceļš pasaulē

Kādi ir bijuši aizvadītie gadi uzņēmumam un kā parūpēties, lai finanšu plūsma vienmēr tiek nodrošināta nepieciešamajā apjomā, šoreiz sarunājamies ar “RainSisters” līdzīpašnieci Zani Zamušku.

Ja vēl pirms pāris gadiem kādam šķita, ka tāds nišas produkts kā ūdensizturīgi un krāšņi mēteļi, ir ar zemu biznesa potenciālu, Latvijas uzņēmums “RainSisters” katram kritiķim ir pierādījis pretējo – pēdējo divu gadu laikā uzņēmuma apgrozījums ir kāpis 15 reizes, radīti jauni produkti arī pavasara un vasaras kolekcijai, kā arī trīs māsu uzņēmums pāraudzis par darba devēju nu jau 11 darbiniekiem.

“Mūsu stiprā puse jau no paša sākuma ir mūsu komanda – trīs māsas, kuras katra pārstāv savu jomu un ar savām zināšanām spēj turpināt uzņēmuma attīstību. Līdz ar “RainSisters” paplašināšanos, tagad kopā ar mums strādā arī brālis, kurš ir atbildīgs par uzņēmuma noliktavu, kā arī virkne citu neatsveramu darbinieku, lai varam turpināt straujo izaugsmes ceļu. Turklāt arī mūsu piedāvātais produkts ir krietni attīstījies. Lai gan joprojām runājam par košiem, sievišķīgiem mēteļiem, kas ir arī ūdens izturīgi, tagad produktu piedāvājam daudz un dažādās versijās, pašas veidojot ne tikai mēteļu, bet arī audumu dizainus,” stāsta Zane Zamuška.

Foto no uzņēmuma Facebook lapas

No personīgas nepieciešamības līdz pasaules tirgum

Uzņēmums “RainSisters” dibināts 2018. gada pavasarī. Tā īpašnieces ir trīs māsas - Zane Zamuška, Zaiga Grīne un Zanda Purvišķe. Kā atklāj Zane, māsu bizness sācies pavisam nejauši, no personiskas nepieciešamības: Zaiga, ik dienas dodoties pastaigās ar diviem maziem bērniem, pārliecinājusies, ka vēju pilsētā Liepājā lietainā laikā lietussargs nav glābējs. Viņa sākusi raudzīties pēc piemērota lietusmēteļa, taču piedāvājumā bija tikai smagnēji vīrišķīga piegriezuma mēteļi no blīva, neelpojoša auduma vai rokassomiņā ielokāmie plānie plastikāta apmetņi. Tad Zaiga internetā atrada skaistu membrāna audumu un nolēma no tā pēc sava dizaina pašūt sievišķīgu mēteli, ko varētu vilkt ne tikai lietus laikā. Tas padevās patiesi skaists un funkcionāls, un māsām radās doma dibināt savu uzņēmumu šādu lietusmēteļu šūšanai.

RainSisters” ir lielisks piemērs, kā no nelielas idejas, kas sākumā tapusi pašu vajadzībām, var attīstīt eksportspējīgu uzņēmējdarbību. Šobrīd 99% no apgrozījuma veido eksports, lielākoties produktus pārdodot ASV, Lielbritānijā un Eiropas Savienībā. Kā stāsta Zane, uzņēmums savu tvērienu ir paplašinājis gandrīz visur.

“Esam sapratuši, ka katrā kontinentā mūsu mēteļiem var atrast lielisku pielietojumu. Ja Austrālijā mēteli var izmantot ziemas mēnešos, kad visbiežāk gaisa vidējā temperatūra nav zemāka par 0o C, tad Kanādā vai Aļaskā mūsu produkts ir ideāli piemērots vasarā, kad joprojām ir vēsi, taču lielās dūnu jakas vairs nav piemērotas,” skaidro uzņēmuma līdzīpašniece.

Lai gan lielākoties tirdzniecība norisinās caur “RainSisters” e-veikalu, uzsākta sadarbība arī ar vairākiem boutique tipa veikaliem Norvēģijā, Dānijā, ASV, Šveicē u.c. Zane skaidro, ka sadarbība ar tirdzniecības vietām ir nākamais solis uzņēmuma attīstībā, jo, lai novērtētu mēteļa kvalitāti un lemtu par labu pirkumam, būtisks faktors ir arī tā piemērīšana.

Apgrozāmie līdzekļi drošībai un klientu apmierinātībai

“Kā augošam uzņēmumam, šobrīd saskaramies arī ar augoša uzņēmuma izaicinājumiem. Ja mēs pārdodam simts mēteļus, tad tālākai darbībai mums nepietiek sašūt 100 citus mēteļus, bet gan vismaz 150. Kad pārdodam 150 mēteļus, vietā nepieciešami vismaz 200. Sliktākais, ko nevēlamies pieredzēt, ka mūsu krājumi ir izpirkti kā rezultātā klienti vēlas iegādāties mūsu produktu, bet mums nav ko viņiem piedāvāt. Lai izvairītos no šādām situācijām, daudz līdzekļus ieguldām krājumu uzturēšanā – lai mums būtu pilna noliktava un klientiem būtu izvēles iespējas,” papildina Zane.

Foto no uzņēmuma Facebook lapas

Tā kā “RainSisters” piedāvā gan plašu mēteļu dizaina, gan izmēru klāstu (no XS līdz pat XXXL, papildus piedāvājot arī petit un tall versijas), izmaksas krājumu uzturēšanai ir augstas. Pirms produkta pārdošanas ne vienmēr tik apjomīgus finanšu resursus var ieguldīt no uzņēmuma līdzekļiem, tāpēc arī “RainSisters” talkā nāk Swedbank kredītlīnija uzņēmumiem, kas palīdz sabalansēt uzņēmuma apgrozāmā kapitāla vajadzības un dod iespēju uzņēmumam turpināt paplašināties.

“Lai gan apzinājām arī citas iespējas un kredītdevējus, sapratām, ka savā bankā šis process ir krietni ērtāks un izdevīgāks, jo nav jāpierāda, kas tu esi, kāpēc tev ir nepieciešama konkrētā kredītlīnija un vari veidot jau ilgtermiņa sadarbību ar savu finansētāju. Turklāt līdz ar kredītlīniju apgrozāmo līdzekļu finansēšanai arī mēs varam mierpilnāk plānot savu produktu ražošanu un nodrošināt nepārtrauktu “RainSisters” darbību,” par kredītlīnijas priekšrocībām stāsta uzņēmuma līdzīpašniece.

Nebaidīties “skatam no malas”

Kā skaidro Zane, uzņēmuma attīstības fāzē tiek piedzīvoti vairāki “lūzuma punkti”, kad ar to, kā procesi ir darīti līdz šim, vairs nav gana. Dažkārt nepietiek vien ar pašu redzējumu, jo tieši “skats no malas” palīdz saredzēt patiesos izaicinājumus, tāpēc arī “RainSisters” izmantoja Swedbank kampaņas ietvaros sniegto iespēju un pieteicās uz konsultācijām pie biznesa eksperta Jāņa Kļaviņa.

“Pat, ja pirmajā konsultācijā vienkārši satiecies un pastāsti, kā tev iet, Jānis ļoti labi spēj ieraudzīt tās problēmas un izaicinājumus, kas tajā brīdī uzņēmumam ir aktuāli. “RainSisters” ir bijuši vairāki “lūzuma punkti”, kad vienīgais risinājums ir uzņēmuma pārorientēšanās un procesu maiņa. Piemēram, pašā sākumā mēteļus šuvām mēs pašas, taču pienāk laiks, kad nevari vairs visu darīt pats, jo citādi “sities” ar galvu pret griestiem un tālāk tikt nevari. Šādos gadījumos ir svarīgi iziet ārā un pārkāpt uz otro stāvu, lai tiktu augstāk,” stāsta Zane Zamuška.

Šobrīd, sadarbībā ar biznesa konsultantu, “RainSisters” uzsāk strukturizētu procesu ieviešanu uzņēmumā:

“Jo lielāks aug uzņēmums, jo mazāk iespējams turpināt visu darīt kā līdz šim. Ir jāmaina veids, ko un kā tu dari, un jāievieš struktūra, lai situācijas vairs nav jārisina kā ugunsgrēks, bet par potenciālajiem risinājumiem esi jau padomājis. Arī mēs, izmantojot Jāņa Kļaviņa konsultācijas, šobrīd nodarbojamies ar uzņēmuma strukturizēšanu, lai nerodas situācijas “par šo neviens nebija atbildīgs”, bet gan lai viss notiktu kā pa ķēdīti,” sadarbību ar biznesa konsultantu skaidro Zane.

Pāris gadu laikā uzņēmums “RainSisters” no neliela mājražotāja ir kļuvis par stabilu, uz izaugsmi vērstu un eksportspējīgu uzņēmumu. Taujāta, kāds būtu “RainSisters” vadītāju ieteikums tiem uzņēmējiem, kuri savu ceļu ir tikai sākuši, atbilde ir nebaidīties sākt un darīt visu soli pa solim.

“Arī mēs sākām ar pašu mazumiņu un pat sapņos nevarēja rādīties tie izaicinājumi, ar ko saskaramies šodien. Taču par ļoti tālu nākotni nav jādomā uzņēmuma pirmajā posmā. Vispirms jāsaprot pamata lietas - kā vari uzsākt savu uzņēmējdarbību, kā pārbaudīsi produktu un nodrošināsi, ka to var iegādāties tavs klients. Tāpat liela nozīme ir pareizai komandai, kur katrs ir atbildīgs un zinošs par uzņēmuma procesiem - no idejas dizainam līdz praktiskiem finanšu jautājumiem. Ja kāds no jautājumiem ir mazāk skaidrs, nebaidies jautāt pēc padoma ārpusē, jo bieži vien tieši padziļināta izpratne par kādiem jautājumiem var būt panākumu atslēga,” stāsta Zane.

Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?